Bibliografia
Książki
- Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
- Cierpienie w perspektywie socjologicznej, red. Paweł Możdżyński, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2021.
- Duchowość ponowoczesna. Ruch Reiki w Polsce, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2004.
Artykuły i rozdziały w monografiach zbiorowych
- Transgresje artystek i artystów społecznie zaangażowanych. Moralne implikacje i konflikty aksjologiczne, „Studia Socjologiczne” Nr 2/2024.
- Sztuka ultrakonserwatywnego buntu. Analiza dyskursu, „Folia Sociologica” Nr 85/2023 „Socjologia sztuki – wybrane aspekty i konteksty”
- Performanse, rytuały i misteria kobiet w najnowszej sztuce polskiej. Analiza na wybranych przykładach, (wersja Eng: Women’s Performances, Rituals and Mysteries in Contemporary Polish Art. Analysis of Selected Examples), „Zeszyty Artystyczne. Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu”, nr 43/2023
- Transgresyjne sacrum we współczesnych sztukach wizualnych. Próba typologii, w: Ł. Murzyn, R. Solewski, B. Stano (red.), Sztuka wobec metafizyki. Postawy i strategie lat 2000-2020, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2023.
- Cierpienie artystek i artystów. Analiza polskiego dyskursu sztuk wizualnych po 1989 roku, w: Paweł Możdżyński (red.), Cierpienie w perspektywie socjologicznej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2021.
- Dramat społeczny i performans polityczny. Dwie strategie performatywne, „Władza Sądzenia” 19/2020.
- Artwashing: związki sztuki i gentryfikacji, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” nr 11/2019.
- Antystrukturalne zakłócenie i strukturalna gentryfikacja. Sztuka miasta w społeczeństwie spektaklu, „Societas/Communitas”, nr 2 (26) 2018.
- Eventy i projekty. Transfery innowacji pomiędzy polem sztuki a życiem codziennym i gospodarką w XX i XXI wieku, „Pogranicze. Studia Społeczne”, Tom XXXIV (2018).
- Transgresje i implozje późnego kapitalizmu, w: Kamila Biały, Marek Domański (red.), Rozumienie granic, granice rozumienia. Fenomenologicznie inspirowane interwencje w polu sztuki i humanistyki, ASP w Łodzi, Łódź 2018.
- O współodczuwaniu we współczesnych sztukach plastycznych, w: Wojciech Pawlik (red.), Empatia, moralność a życie społeczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
- Akademia Sztuk Pięknych w horyzoncie społeczeństwa konsumpcyjnego i pogoni za wrażeniami, w: Łukasz Guzek (red.), Sztuki w kontekście społecznym. Nowe role akademii i współczesne oblicza akademizmu, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Gdańsk 2016.
- Performans artystyczny jako rytuał. Struktura i antystruktura, „Zeszyty Artystyczne” nr 2 (29)/2016.
- Rekonfiguracje i dezorientacja. Pole sztuk plastycznych w Polsce 1989 – 2015, „Sztuka i Dokumentacja” nr 13/2015.
- Noc Muzeów jako nowy środek konsumpcji w globalnym przemyśle kulturowym, w: Sławomir H. Zaręba, Wojciech Klimski (red.), Coolturalni. Europejska Noc Muzeów w Warszawie 2015, Kontrast, Warszawa 2015.
- Prawdy odpadu. Najważniejsze konteksty i znaczenia związane ze śmieciami w sztukach wizualnych i dizajnie XX i XXI wieku, w: Katarzyna Kulikowska, Cezary Obracht – Prondzyński (red.), Śmieć w kulturze, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015.
- (De)socjalizacje sztuk plastycznych XX i XXI wieku, „Psychologia Wychowawcza” nr 49(7), 2015;
- Projektowanie hiperrzeczywistości? Emancypacja dizajnu w perspektywie wybranych teorii socjologii i filozofii kultury, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, nr 1 (16)/ 2015.
- On Some Narrations in the Postindustrial Design Field, „Załącznik Kulturoznawczy”, nr 1/2014.
- Tym razem poświęcimy własny kościół. Sacrum w sztuce młodych artystów, „Estetyka i Krytyka”, nr 1/2013.
- Wykluczeni w polskiej sztuce współczesnej (1980 – 2011), w: Anna M. Kłonkowska, Marcin Szulc (red.), Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013.
- Naukowe fascynacje sztuki. Przegląd arbitralny, „Stan Rzeczy”, nr 1 (4)/2013.
- Bezdroża nieświadomości zbiorowej. O Świeżych wiśniach Anny Baumgart, „Dyskurs. Zeszyty naukowo-artystyczne ASP we Wrocławiu”, nr 15 2012/2013.
- Mistycy, jogini, szamani. O poszukiwaniach sacrum w polu sztuki XX i XXI wieku, „Przegląd Religioznawczy” nr 4, 2012.
- Gry i zabawy sztuki współczesnej, „Dyskurs. Zeszyty naukowo-artystyczne ASP we Wrocławiu”, nr 13 – 14, 2012.
- Krzyż we współczesnej sztuce polskiej. O czterech kontekstach symbolicznych, „Miscellanea Anthropologica et sociologica”, nr 13, 2012.
- Święta przestrzeń w środku miasta. O sztuce miejsca, (w:) Maciej Kowalewski, Anna M. Królikowska, Miasto i sacrum, NOMOS, Kraków 2011.
- Emocjonalna fala surfingowa. Emocje i dyskurs psychologiczny, (w:) „ALBO albo. Problemy psychologii i kultury”, nr 1, 2011.
- Tanatologia stosowana sztuki współczesnej, „Dyskurs. Zeszyty naukowo-artystyczne ASP we Wrocławiu” Tom: 12/2011.
- Emocje sztuki współczesnej, w: Piotr Binder, Hanna Palska, Wojciech Pawlik (red.), Emocje a kultura i życie społeczne, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2009.
- Odmienne stany emocji sztuki współczesnej, „Dyskurs. Zeszyty Naukowo-Artystyczne Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu”, Tom: 7/2008.
- Sacrum – przekroczenie – zaangażowanie w sztuce Althamera, Janin, Kozyry i Żmijewskiego, „Societas/Communitas. Półrocznik Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego”, tom „Ruchy społeczne”, nr 2 (4) 2007 – 1 (5) 2008.
- Rytualna sztuka współczesna, w: Irena Borowik, Maria Libiszowska-Żółtkowska, Jan Doktór (red.), Oblicza religii i religijności, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2008.
- Cała władza dla wyobraźni. O wyobraźni i przekraczaniu jej granic w sztukach plastycznych XX i XXI wieku, w: Wojciech Pawlik, Elżbieta Zakrzewska-Manterys (red.), O społeczeństwie, moralności i nauce. Miscellanea, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Warszawa 2008.
- Doświadczenie religijne w Reiki, w: Tadeusz Doktór (red.), Doświadczenie religijne, VERBINUM Wydawnictwo Księży Werbistów, Warszawa 2007.
- Sztuka współczesna i nowa duchowość, „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy”, tom „Transformacje alternatywnej duchowości w Polsce”, nr 59 – 60/2007.
- Święta codzienność. O sakralizacji egzystencji w sztuce współczesnej, „Rzeźba Polska”, tom: „Sztuka w przestrzeni duchowej”, nr 12/2006.
- Energetyczna więź Wodnika, „Communitas/Societas. Półrocznik Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego” nr 1, 2005.
- New Age i globalizacja. O dziwności współczesnego świata, w: Marian Kempny, Krzysztof Kiciński, Elżbieta Zakrzewska (red.), Od kontestacji do konsumpcji. Szkice o przeobrażeniach współczesnej kultury, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Warszawa 2004.
- Matrix i Patrix. Kobiecość i męskość we współczesnym świecie, „ALBO albo. Problemy psychologii i kultury”, tom: „Matriarchat – patriarchat. Subkultura ojca – subkultura matki” 1/2003.
- Wizje starości w New Age, „Kultura Współczesna”, nr 1-2 (31 – 32) 2002.
- Filozofia, mądrość, jaźń, „ALBO albo. Problemy Psychologii i Kultury”, tom: „Myślenie”, nr 3/2002.
- Chrześcijańska recepcja nowych ruchów religijnych, „ALBO albo. Problemy Psychologii i Kultury”, tom: „Sekty i kulty”, nr 2/2001.
- Mitologia Nowej Ery, „ALBO albo. Problemy Psychologii i Kultury”, tom: „Mity”, nr 1/2000.
- Laboratorium Nowej Ery, „Pamiętnik Teatralny”, tom: „Jerzy Grotowski 1993 – 1999” nr 1 – 4/ 2000.
Eseje, felietony, teksty w katalogach, wywiady
- Tekst do wystawy Scavengers/Ścierwojady osób studenckich Katedry Działań Mediów ASP w Warszawie, kurator: dr Sebastian Krok, Warszawa 2024.
- Czy możemy nie cytować?, Kwartalnik Rzeźby „Orońsko” nr 4/2023 – Cytat w sztukach wizualnych
- Tekst kuratorski do wystawy: dr. Sebastiana Kroka Hameryka w Jędrzejowie, Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie 23 czerwca – 2 września 2023 r.
- Społeczne konstruowanie pamięci – wprowadzenie do problemu, w: Ćwiczenia z pamięci. Struktury płynne, Instytut Cybernetyki Sztuki i Galeria Spiż 7, Gdańsk 2019 [katalog wystawy].
- O autonomii sztuk autonomicznie, w: Forum Nowych Autonomii Sztuk, Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg 2018.
- Uwolnić energię sztuki, w: Tomasz Sikorski, Free Energy, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA, Radom 2017 [katalog wystawy].
- Nie wierzę w rewitalizację bez gentryfikacji, „Gazeta Wyborcza”, 15.08.2017, http://warszawa.wyborcza.pl/rewitalizacjapragi/7,159695,22235576,socjolog-nie-wierze-w-rewitalizacje-bez-gentryfikacji.html
- Tożsamościowe troski: (mikro)historie odnalezione i wyobrażone, w: Obecność/Brak/Ślady. Doświadczenie żydowskie po 1989 roku, POLIN, Warszawa 2017 [katalog wystawy].
- Obecność/Brak/Ślady: dzieło sztuki jako instrument pracy pamięci i procesów tożsamości, w: Ewa Chomicka, Aga Pindera (red.), Obecność/Brak/Ślady. Współcześni artyści o żydowskiej Warszawie, POLIN, Warszawa 2016 [katalog wystawy].
- Fetysze i rewolucja. Kulturowo-społeczne konteksty funkcjonowania fenomenów Young British Artists i polskiej sztuki krytycznej, w: Agnieszka Pindera, Grzegorz Borkowski (red.), Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś. British British Polish Polish, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2015 [katalog wystawy].
- Aktualność/aktualizacja sztuki jako fenomen społeczno-kulturowy, w: 20 Wschodni Salon Sztuki. Sztuka wobec aktualności, Okręg Lubelski ZPAP, Lublin 2015 [katalog wystawy].
- Przemoc symboliczna w sztuce partycypacyjnej, „Obieg”, 2015, przedruk: Spór. Antologia internetowego „Obiegu” 2004 – 2015, red. M. Krasny, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2017, http://www.obieg.pl/teksty/35759
- Samotne cielesności w postapokaliptycznym świecie. O wystawie „Gdyby dwa morza miały się spotkać” w MSN, „Obieg”, 2015, http://obieg.pl/teksty/34874
- Dlaczego nie rozumiemy sztuki współczesnej?, portal „Gazety Wyborczej”, 2011 http://wyborcza.pl/1,112588,10287125, Dlaczego_nie_rozumiemy _sztuki_wspolczesnej_.html
- Laboratorium jest zbudowane. O autonomii sztuki wyrażonej w „Manifeście Nooawangardy”, „Obieg” 2009, http://www.obieg.pl/felieton/14012
- Od sacrum transgresji do sacrum egzystencji, „Format” nr 51/2006.